search

Mai bine mai tarziu decat niciodata, mai bine de doua ori decat o singura data

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
"Proasta memorie mai e si aia care lucreaza doar inapoi", constata Lewis Carroll intr-una din povestirile despre aventurile Alicei. A fost primul lucru la care m-am gandit cand am avut surpriza de a descoperi, in urma cu doua zile, mesajele primite de la directia de comunicare a Ministerul Finantelor Publice. Doua mesaje cu acelasi continut, in aceeasi zi, la aceeasi (singura) solicitare.

Redactia Conta.ro a publicat, in urma cu doua luni, o dezbatere cu titlul "Certificatul digital, o noua cheltuiala obligatorie", nascuta din intrebarea legitima daca este normal si justificat ca agentii economici sa fie obligati sa plateasca pentru certificatul digital necesar depunerii on-line a declaratiilor fiscale. Au raspuns provocarii Conta.ro de a dezbate acest subiect actorii implicati in aceasta noua procedura: reprezentanti ai furnizorilor de certificate digitale, ai firmelor de contabilitate si am cerut, in acelasi timp, o pozitie a Ministerului Finantelor Publice.

In momenul documentarii subiectului, am luat legatura telefonic cu directia de comunicare a ministerului si am trimis intrebarea prin curier electronic la adresa indicata.

Intrebarea, expediata in data de 12 iulie 2011, era formulata astfel: De ce a optat Agentia Nationala de Administrare Fiscala pentru instituirea obligativitatii de depunere electronica a declaratiei unice privind datoriile catre bugetul de stat in conditiile in care achizitionarea certificatului digital presupune costuri semnificative (circa 50 de euro, in primul an) pentru agentii economic, chiar mari pentru societatile foarte mici? Nu putea fi oferit gratuit acest serviciu? In aceste conditiile se creeaza si situatia in care furnizorii acreditati au la dispozitie o piata garantata, generata de obligativitatea legala de a achizitiona serviciul, sub amenintarea unor sanctiuni. Considerati aceasta o situatie normala?

Raspunsul ministerului a sosit abia in 13 septembrie 2011 si este inregistrat sub numarul 1090670. Marturisesc ca nu asteptam un comentariu foarte elaborat din partea autoritatii fiscale, insa imi inchipuiam ca ar putea cuprinde macar o argumentatie rudimentara care sa se contrapuna nemultumirilor legate de adoptarea aceastei decizii. Insa oricare ar fi fost asteptarile initiale, termenul de doua luni in care a raspuns ministerul, nefacand altceva decat sa citeze din prevederile legale, fara nicio argumentatie sau justificare a deciziei, mi se pare semnul unui amatorism grosolan, dublat de o lipsa de respect total fata de beneficiarii serviciului ministerial de comunicare publica.

Dezbaterea publica a proiectelor legislative este unul dintre semnele unei guvernari democratice. Discutarea unor decizii, argumentarea pro sau contra unei idei, gasirea unor noi solutii, explicarea unor necesitati, toate aceste fac parte din procesul democratic al evolutiei unei societati. Nu este insa chiar cazul societatii romanesti, unde legile sunt impuse cu forta de constrangere a legislativului sau chiar a executivului, in timp ce instantele din zonele inferioare ale guvernarii (in cazul de fata, ministerul amintit) nu fac decat sa reactioneze inutil si stupid la solicitarile de explicare a unor masuri.

Revenind la formularea aparent paradoxala a scriitorului englez, "memoria" institutiilor noastre ar trebui sa invete sa lucreze si inainte, nu doar "inapoi". Ar da dovada astfel ca pot exersa un mecanism rational al gandirii umane, acela de a transpune in viitor experiente trecute, crescand astfel valoarea deciziilor viitoare pe care le impun societatii pe care ar trebui sa o serveasca cu maxima eficienta. Prin explicatie, argumentatie si respect pentru public.

Si, pentru ca dezbatarea cu privire la semnatura electronica a ramas orfana de punctul de vedere ministerial, il reproducem in continuare, asa sec si inutil cum l-a formulat departamentul de profil al MFP.

Urmare solicitarii dumneavoastra cu privire la certificatele digitale, va comunicam urmatoarele:

Potrivit alin. (3^1) de la art.3 din Hotararea Guvernului nr.1085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr.161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic National, cu modificarile si completarile ulterioare, serviciile publice prevazute in anexa nr.2 pot fi utilizate, in baza detinerii unui certificat calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat, inscris in Registrul furnizorilor de servicii de certificare, potrivit Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica, de catre toti contribuabilii la nivel national si reprezinta singura modalitate legala de transmitere in format electronic a declaratiilor prevazute in anexa nr. 2.

Totodata, la alin. (3^2) al aceluiasi articol, se prevede ca, institutiile si autoritatile administratiei publice prevazute in anexa nr. 2 au obligatia de a accepta declaratiile depuse de catre orice contribuabil prin Sistemul Electronic National, ca singura modalitate legala de transmitere in format electronic a acestora.

In ceea ce priveste costul privind achizitionarea certificatelor necesare utilizarii metodei de depunere on-line a declaratiilor, mentionam ca, Agentia Nationala de Administrare Fiscala nu are competente in domeniul furnizarii serviciilor de certificare sau acreditarii furnizorilor de servicii, domeniu reglementat prin Legea nr.455/2001 privind semnatura electronica, iar utilizarea acestora a fost reglementata prin Hotararea Guvernului nr.1085/2003.

Referitor la obligatia de depunere electronica a formularului 112 " Declaratie www.anaf.ro privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", aceasta este prevazuta la art.29619 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Directia de Comunicare, Relatii Publice si Mass Media


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice